Tonglen gyakorlat

Tonglen gyakorlat

kép1

A Tonglen egy régi buddhista légzőgyakorlat. Lényege, hogy ha van valaki az életünkben, akinek segíteni szeretnénk, bármilyen formában, akkor ez megvalósulhasson, anélkül, hogy erővel és egóval belenyúlnánk az ő életébe. Lehet az egy szerettünk, akit gyógyítani akarunk, vagy bármely módon emelni az életét, de lehet az egy olyan személy is, akivel kisebb-nagyobb ellentét adódott és ezt meg akarjuk szüntetni. Érdemes megcsinálni ezt a gyakorlatot akkor, ha valakivel komoly problémák, feszültségek adódnak, de akkor is, ha nagy a szeretet és segíteni, emelni akarjuk őt, vagy jobbítani a vele való kapcsolódásunkat.

Ez a gyakorlat elsőre furcsának tűnhet akkor, ha még nem ismerjük igazán az energetikai működéseket és nem találkoztunk vele, de megnyugtatásul közlöm, hogy teljesen biztonságos a módszer. Részben azért is, mert a szeretet és együttérzés erejével dolgozunk, ami eleve védelmet ad. Meg azért is, mert a módszer abban is segít, hogy az egó önvédelmi mechanizmusait kiiktassuk. No meg azért is, mert gyakorlatilag, amikor valakit vígasztalunk, ugyanez történik energetikailag, mint ami a tonglenben is, csak ott nem láthatóan. Én először Charlie Morley: Álmodj fényt a sötétségbe! című könyvében találkoztam ezzel a módszerrel, ami aztán még egy picikét továbbfejlődött nálam. Charlie is leírja és nálam is tapasztalat, hogy akivel megcsinálom ezt a gyakorlatot, az gyakran érzi, érzékeli ezt. Akkor is, ha nem nyitott a spirituálisra, mégis érezheti, hogy valamilyen pozitív módon jelen vagyok a gondolataiban, a lelkében, arra a pár percre és hallottam már komoly gyógyulásról is, amikor valaki ezzel a módszerrel segített egy barátjának a távolból. A tonglennél ugyanis nem számít a térbeli távolság – távolból is tökéletesen működik az egész. Nem kell hozzá meditációs állapotban sem lenni. Mindegy, hogy ülünk, fekszünk vagy állunk, vagy utazunk, bármilyen körülmények között végezhető. Még a szemünket sem kötelező becsukni hozzá – én azért be szoktam.

Nézzük hát a gyakorlatot!

  1. Meggyújtasz egy gyertyát (kültérben nem kell). Leülsz, vagy lefekszel, nyugodt körülmények között. Lehunyod a szemed. Veszel pár mély, lassú lélegzetet. Háromszor egymás után megfigyeled a be- és kilégzésedet. Jelen vagy annak, ahogyan egyre lassul a légzésed.
  2. Lelki szemeid előtt megjeleníted azt a személyt, akivel el szeretnéd végezni a gyakorlatot. Megkérheted a lelkét, vagy a Felettes Énjét, hogy engedje meg, hogy elvégezd vele a tonglent.
  3. Belegondolsz – beleérzel abba, hogy ő is ugyanolyan érző emberi lény, mint te magad. Ő is szokott fájni, szenvedni. Neki is vannak fizikai és lelki fájdalmai, szenvedései, bánatai. Ezzel kialakítod magadban az együttérzés állapotát. Tudatosítod, hogy a szeretet és együttérzés erejével, a fénnyel dolgozol.
  4. Lenézel a szívedre és lelki szemeiddel látod, hogy a szíved fényesen ragyog ettől az együttérzéstől, a részvét és szeretet erejétől – hiszen ez eleve benned lévő minőség.
  5. Most azt látod, hogy a másik személy minden fájdalma, szenvedése sűrű, fekete, ködszerű, füstszerű anyagként van jelen a testében és a teste körül. Ahogyan lélegzik, a kilégzéssel kifújja magából ezt a sűrű, fekete füstöt – te pedig a belégzéssel magadba engeded, egészen a szívedig. Leengeded a szívedhez és ott abban a fényben ez az energia átalakul! Látni fogod, ahogyan átfényesedik és tisztul, halványodik a színe. Ekkor kiengeded, kifújod magadból – vissza hozzá, a kivilágosodott, elhalványult, tisztuló energiát.
  6. Ezt a légzést ismétled lassan, mélyen, perceken át. Első alkalommal ez lehet 5 perc, de később ezt felviheted 15-20 percre, vagy akár többre is. Tehát perceken át, szépen, lassan, te beszívod az ő sötét füstként jelen lévő energiáját, leengeded a szívedhez, ott a fényben átalakul és egyre világosabb színben kifújod, visszatér hozzá, megtisztulva, fényesedve. Ezt addig ismétled, amíg ez az energia, ami áramlik köztetek, teljesen hófehér, majs arany ragyogású lesz. Közben megfigyelheted, hogy az arca is változik – tisztul, elsimul az arca, ragyogni kezd, talán a kezedet is megfogja, vagy olyan dolgot tesz, ami jólesik neki és neked. Ha közben sírni kezdesz, az azt mutatja, hogy rengeteg fájdalma volt, amit most tisztítasz, kioldod a benne lévő feszültséget és ez eltávozik a könnyekkel.
  7. Végül, amikor végeztél, áldást mondasz, lezárod a gyakorlatot és elbúcsúzol, visszatérsz a tér-időbe, a jelenbe.

Sikeres, örömteli eredményekkel gazdag fénymunkát kívánok mindenkinek!

 

Zentai Anna

Kép: Pinterest